השוואת אופנועי שטח חשמליים מובילים לשנת 2025: ביצועים, טווח, כוח, מומנט ועוד

מתלבטים לגבי מעבר לאופנוע שטח חשמלי? בואו נערוך השוואת אופנועי שטח חשמליים מובילים הזמינים בישראל. נסקור דגמים בולטים כמו Sur-Ron (סורון) Ultra Bee ו-Light Bee X, ארקטיק לאופרד (Arctic Leopard) Clouded Leopard XE Pro S ו-EXE 880, סטארק וארג (Stark VARG) 80HP, טלריה (Talaria) Sting R MX4 ו-XXX, קאופן FX, ו-RFN Ares Rally Pro. ההשוואה כוללת טווח נסיעה, מהירות מרבית, כוח (כוחות סוס), זמן טעינה, מתלים, משקל, גובה מושב, האם הדגם עם רישוי לכביש (L3e) בישראל, ארץ ייצור, זמינות בשוק המקומי ומחיר משוער. בנוסף, נשלב חוות דעת והתרשמות על היתרונות והחסרונות של כל דגם. המדריך נכתב בגובה העיניים עבור רוכבי שטח (בנזין וחשמלי) כדי לסייע לכם לבחור את האופנוע החשמלי לשטח הכי טוב לשטח עבורכם, עם המלצות לסיום.

טבלת השוואה בין דגמים ופרמטרים מרכזיים באופנוע שטח חשמלי

להלן טבלת השוואה המרכזת את המפרט הטכני והמאפיינים העיקריים של כל דגם:

דגם טווח נסיעה (ק״מ) מהירות מרבית (קמ״ש) כוח מנוע (כ״ס) זמן טעינה (משוער) מתלים משקל כולל סוללה (ק״ג) גובה מושב (ס״מ) רישוי לכביש בישראל ארץ ייצור זמינות ומחיר משוער בישראל
Sur-Ron Light Bee X (2025) עד 75 ק״מ 75 קמ״ש 8 כ״ס (6 קילו-וואט) 3–4 שעות מזלג הפוך + בולם אחורי (מתכווננים בסיסיים) 68 83 לא (שטח בלבד) סין 19,000 ₪
Sur-Ron Ultra Bee עד 140 ק״מ 90 קמ״ש 17 (12.5 ק"ו) 4–5 שעות מזלג הפוך + בולם לינק (מתכווננים) 85 91 כן סין 35,000 ₪
Arctic Leopard Cloud XE Pro S 135–165 ק״מ 100 קמ״ש 27 כ״ס (20 ק״ו) 4–5 שעות מזלג הפוך 37 מ״מ + לינק (KKE, מתכווננים) 72 83 לא (רישוי אפור בלבד) סין 30,000 ₪
Arctic Leopard EXE 880 עד 160 ק״מ 125 קמ״ש 50 כ״ס (37 ק״ו) 3–4 שעות מזלג הפוך 48 מ״מ + לינק (מתכווננים) 108 95 כן סין 57,500 ₪
Stark VARG 80HP EX 80–100 ק״מ 115 קמ״ש 80 כ״ס (60 ק״ו) 2 שעות (טעינה מהירה) KYB תחרותי קדמי + אחורי (מתכווננים) 110 94.8 כן ספרד 89,000 ₪
Talaria Sting R MX4 עד 120 ק״מ 85 קמ״ש 11 כ״ס (8 ק״ו) 3 שעות מזלג הפוך + לינק (מתכווננים משודרגים) 66 84 (הערכה) כן סין 23,000 ₪
Caofen FX עד 180 ק״מ 95 קמ״ש 17 כ״ס (12.5 ק״ו) 2 שעות מזלג הפוך + לינק (מתכווננים מלא) 97 91 כן סין 29,000 ₪
RFN Ares Rally Pro עד 140 ק״מ 85 קמ״ש 17 כ״ס (12.5 ק״ו) 2–3 שעות מזלג הפוך USD 200 מ״מ + לינק (מתכווננים) 68 86 לא (שטח בלבד) סין 32,000 ₪
Talaria XXX (X3) עד 70 ק״מ 75 קמ״ש 6.7 כ״ס (5 ק״ו) 3 שעות מזלג הפוך + בולם אחורי (בסיסיים) 57 81 כן סין 16,000 ₪

הערות לטבלה: טווח הנסיעה מבוסס על נתוני יצרן למהירות שיוט נמוכה (לרוב 40 קמ״ש), וטווח אמיתי בשטח מאומץ יהיה נמוך יותר. זמני הטעינה משוערים לטעינה מלאה (0–100%) עם מטען סטנדרטי. סימון כן/לא ברישוי מתייחס לזמינות רישוי לכביש (רישוי צהוב, L3e) נכון להיום בישראל. מחירי השוק בארץ משוערים ויכולים להשתנות (תלויות במסי יבוא, אבזור ותנאי היבואן).

כעת נצלול לסקירה מפורטת של כל דגם, נבחן מה מבדיל אותו מאחרים, ונאיר יתרונות וחסרונות עיקריים מכלי רכב אלו.

סקירת דגמי אופנועים חשמליים המובילים לשטח

Sur-Ron Light Bee X (סורון לייט בי X), אופנוע שטח חשמלי קליל, כיפי ומושלם למתחילים

Sur-Ron Light Bee X (סורון לייט בי X), אופנוע שטח חשמלי קליל, כיפי ומושלם למתחילים

Sur-Ron Light Bee X (סורון לייט בי X), אופנוע שטח חשמלי קליל, כיפי ומושלם למתחילים

Sur-Ron Light Bee X הוא אחד מדגמי האנדורו החשמליים הקלים הפופולריים בעולם. זהו אופנוע שטח קומפקטי עם מנוע חשמלי בהספק שיא של ~6 קילו-וואט (כ-8 כ״ס), סוללת 60V 40Ah נשלפת (בערך 2.4 קוט״ש) המספיקה לכ-75 ק״מ של רכיבה מתונה, ומהירות מרבית של כ-75 קמ״ש. משקלו כ-68 ק״ג בלבד, מה שתורם לזריזות יוצאת דופן. גובה המושב כ-830 מ״מ – נמוך יחסית, מה שמקל על רוכבים מתחילים לשלוט בו. המתלים בסיסיים אך יעילים: מזלג קדמי הפוך ובולם אחורי, שניהם עם כוונון מוגבל. הדגם אינו בעל רישוי לכביש בישראל, לכן מיועד לרכיבת שטח/מסלולים בלבד.

יתרונות: Light Bee X מצטיין בזריזות, משקל קל ותחזוקה מינימלית. הוא אידיאלי לרוכבים מתחילים ולשימוש במשימות שטח קלות או רכיבה עירונית-שטחית. התאוצה מיידית והכוח חלק, ומצבי הרכיבה (חסכוני/ספורט) מאפשרים לשלוט בצריכת הסוללה והביצועים. מחירו נגיש (כ-20 אלף ₪) ביחס לדגמים גדולים יותר, מה שהופך אותו לנקודת כניסה אטרקטיבית לעולם האופנועים החשמליים.

חסרונות: בכוח ובמהירות לעומת אופנועי אנדורו גדולים – הוא יותר קרוב לקטגוריית "אופני שטח חשמליים" מאשר תחליף מלא לאופנוע 250 סמ״ק. טווח הנסיעה מוגבל ברכיבה אגרסיבית (צפוי 30–40 ק״מ במצערת מלאה). בנוסף, אין אפשרות חוקית לרכב עליו בכביש ציבורי (אין רישוי), כך שלא ניתן להשתמש בו לקישור בין קטעי שטח דרך כבישים. המתלים והבלמים בסיסיים יחסית (דורשים שדרוג לרכיבה תובענית). למרות מגבלות אלו, עבור מי שמחפש כלי כיפי וקל למשחקי שטח – לייט בי X הוא בחירה מצוינת.

Sur-Ron Ultra Bee (סורון אולטרה בי), אופנוע שטח חשמלי דו-שימושי עם ביצועים של דור חדש

Sur-Ron Ultra Bee (סורון אולטרה בי), אופנוע שטח חשמלי דו-שימושי עם ביצועים של דור חדש

Sur-Ron Ultra Bee (סורון אולטרה בי), אופנוע שטח חשמלי דו-שימושי עם ביצועים של דור חדש

ה-Sur-Ron Ultra Bee הוא ה"אח הגדול" של הלייט-בי, וממלא את הפער בין אופנועי המיני-בייק החשמליים הקלים לכלי אנדורו חשמליים בגודל מלא. דגם 2025 המכונה Ultra Bee HP הציג מצב "Turbo" חדש שמספק האצות חזקות במיוחד עם הספק שיא של עד כ-21 קילו-וואט (28 כ״ס) – מה שמקפיץ את ה-Ultra Bee לקטגוריית ביצועים גבוהה. בהגדרת רכיבה רגילה (מצב Sport), ההספק המרבי סביב 12.5 קילו-וואט (כ-17 כ״ס) כדי להתאים למגבלת רישוי A1 בישראל. הסוללה 72V 55Ah (כ-4 קוט״ש) מספקת טווח מרבי של עד ~140 ק״מ בשיוט איטי (בסביבות 50 קמ״ש). מהירותו המירבית כ-90 קמ״ש. ה-Ultra Bee שוקל ~85 ק״ג כולל הסוללה – קל משמעותית מאופנוע אנדורו בנזין טיפוסי – עם שילדת אלומיניום חזקה. מתלי WP (או מקבילה) מתכווננים מלפנים ומאחור מעניקים מהלך מתלה מלא ~240 מ״מ, המתאים לרכיבת שטח רצינית. גובה המושב ~910 מ״מ. לדגם זה יש תאורה, צופר ואבזור נדרש לכביש, והוא מגיע עם רישוי כביש (צהוב) בקטגוריית L3e – דבר המאפשר רכיבה חוקית בכביש (דורש רישיון A2 לפחות, שכן ההספק מעל 11 קW).

יתרונות: Ultra Bee זוכה לשבחים על כך שהוא משלב ביצועי שטח מרשימים עם משקל קל. התאוצה חדה (0–50 קמ״ש בפחות מ-3 שניות) בזכות המומנט המיידי של 440 ניוטון-מטר. הטווח המשופר והסוללה הגדולה יותר מקנים חופש רכיבה ל-2–3 שעות בשטח טכני לפני צורך בטעינה. ה-Ultra Bee בנוי היטב, ומרגיש כמו אופנוע "מלא" יותר מה-Light Bee – הוא מסוגל להתמודד עם קפיצות, שבילים מהירים וטיפוסים טכניים בצורה משכנעת. יתרון חשוב הוא אפשרות הרכיבה החוקית בכביש: ניתן לעבור בין שבילים כבישיים ולרכב לעבודה או לטיול סוף-שבוע ללא נגרר, מה שמהווה יתרון משמעותי לרוכב הישראלי. יחסית לביצועים, מחירו (סביב 35 אלף ₪) נחשב אטרקטיבי, במיוחד מול מתחרים יקרים יותר.

חסרונות: אף שמהיר וחזק יותר מלייט בי, ה-Ultra Bee עדיין אינו מגיע לרמת הכוח של אופנוע אנדורו מקצועי כמו KTM 250 EXC או מקבילים חשמליים כגון Stark Varg. ברכיבת מוטוקרוס אגרסיבית, משך הפעולה מהסוללה יתקצר (ייתכן כ-60–80 ק״מ של רכיבת אנדורו נמרצת לפני התרוקנות). זמן הטעינה ~4.5 שעות עלול לדרוש הפסקת צהריים ארוכה בשטח אם מתכננים יום רכיבה ארוך. בנוסף, המשקל הקל יכול להיות חיסרון מסוים ביציבות במהירות גבוהה – הרוכב עשוי להרגיש את האופנוע "קופצני" יותר בשטח קופצני מאוד לעומת אופנוע כבד. אך ניתן לכוון את המתלים כדי לשפר זאת. בסך הכל, סורון Ultra Bee מייצג את הדור החדש של אופנועי אנדורו חשמליים בינוניים – והוא בחירה מעולה לרוכב שרוצה ליהנות משני העולמות: שטח וכביש, חשמליות וקלילות, ללא התעסקות בדלק ותחזוקה מורכבת.

Arctic Leopard Clouded Leopard XE Pro S (ארקטיק קלאוד), אופנוע שטח חשמלי ספורטיבי וקל משקל שמפתיע בביצועים

Arctic Leopard Clouded Leopard XE Pro S (ארקטיק קלאוד), אופנוע שטח חשמלי ספורטיבי וקל משקל שמפתיע בביצועים

Arctic Leopard Clouded Leopard XE Pro S (ארקטיק קלאוד), אופנוע שטח חשמלי ספורטיבי וקל משקל שמפתיע בביצועים

דגם ה-Clouded Leopard XE Pro S מבית Arctic Leopard (ארקטיק לאופרד) הוא אופנוע שטח חשמלי ספורטיבי וקל משקל שהגיע לאחרונה לישראל ומאיים להתחרות בשליטת סורון בקטגוריית הביניים. הוא מצויד במנוע מרכזי בהספק פיק של 20 קילו-וואט (כ-27 כ״ס) בגרסת Pro S – חזק משמעותית מלייט-בי, וגבוה אף מההספק הרציף של Ultra Bee. המומנט מגיע ל-600 ניוטון-מטר בגלגל (500 Nm בגרסת PRO הרגילה), נתון מרשים המעיד על האצה חזקה. הסוללה היא 72V ובקיבולת 55Ah (כ-4 קוט״ש) בגרסת S, המעניקה טווח רכיבה של עד ~135 ק״מ, ואפילו 165 ק״מ עם שדרוג סוללה אופציונלי. מהירותו המקסימלית 100 קמ״ש – בקו אחד עם אופנוע 125 סמ״ק. אחד המאפיינים הבולטים של הארקטיק הוא משקלו הקל במיוחד – כ-72 ק״ג בלבד כולל הסוללה (כ-67 ק״ג בגרסת PRO הרגילה בעלת סוללה קטנה יותר). השלדה עשויה סגסוגת אלומיניום תעופתית, מה שתורם ליחס כוח-משקל מצוין. מערכת המתלים איכותית: מזלג קדמי הפוך בקוטר 37 מ״מ (KKE) עם מהלך 200 מ״מ, ובולם אחורי בתצורת Multi-Link עם מהלך 220 מ״מ – שניהם מתכווננים לעומס קפיץ ושיכוך כיווץ/החזרה. ה-XE Pro מרגיש בגודלו פיזית בין Light Bee ל-Ultra Bee: גובה מושבו 830 מ״מ ובסיס הגלגלים 130 ס״מ – קומפקטי וזריז מאוד. דגם זה משווק כרגע בישראל תחת רישוי אפור (ספורטיבי) בלבד, כלומר אין לו רישוי לכביש ציבורי (אסור על כבישים אלא בשטח פרטי/ייעודי).

יתרונות: ה-Cloud XE Pro S מביא ביצועי מוטוקרוס רציניים במעטפת קלה. התאוצה שלו חדה ביותר הודות למשקל הנמוך והמנוע העוצמתי – למעשה יחס כוח/משקל שלו מעולה (27 כ״ס על ~72 ק״ג). הדבר מורגש בקפיצות ושליטה באוויר: האופנוע קל לתמרון ושינוי כיוון מהיר. המתלים מכוילים מצוין מהקופסה לרכיבת שטח אגרסיבית, וביקורות מציינות שהם מהטובים בקטגוריה (הגרסה הזו אף טובה יותר מהמתלים המקוריים של סורון). גם הבלמים (דיסקים 220 מ״מ עם קליפרים 4-בוכנה) מספקים כוח עצירה חזק ומדויק. העיצוב זוכה למחמאות על קווים זורמים וייחודיים – "נמר בעננים" – ומגיע עם מסך TFT חכם, תאורת LED, מצב רוורס ובלימה רגנרטיבית מובנית. עבור רוכבים שאוהבים אופנוע קל-משקל וזריז במיוחד לשטח טכני, ה-Arctic Cloud הוא חלום: הוא מרגיש כמו אופנוע מוטוקרוס 85 סמ״ק אך עם כוח של 250 ארבע פעימות קטן, והכול ללא רעש או חום מנוע. מחירו בארץ (משוער סביב 30–32 אלף ₪) ממצב אותו כתחרות ישירה ל-Ultra Bee – ולעיתים אף זול יותר – מה שנותן תמורה מצוינת לכסף מבחינת ביצועים.

חסרונות: סוגיית הרישוי היא החיסרון הבולט – כרגע ה-XE Pro S אינו חוקי לכביש בישראל, מה שמגביל את השימוש בו למתחמי רכיבה ושטחים פרטיים. עבור רבים, זו מגבלה משמעותית בהשוואה ל-Ultra Bee או ל-Caofen FX בעלי הרישוי. גם גודלו הקטן יחסית וגובה המושב הנמוך (83 ס״מ) עלולים להיות פחות מתאימים לרוכבים גבוהים מאוד – הוא לא מרגיש אופנוע אנדורו "בגודל מלא" אלא משהו באמצע. בנוסף, כושר העבירות שלו בשטח קשה מאוד עשוי להיות מעט מוגבל עקב ממדים קטנים יותר (מרווח גחון וספיגת מכשולים גדולים). מנגד, חברת Arctic Leopard עדיין חדשה יחסית בשוק הישראלי, וייתכן שחלקי חילוף ושירות יהיו פחות זמינים משל סורון הוותיקה. עם זאת, אם עיקר הרכיבה שלכם הוא שטח מוטוקרוס/אנדורו סגור ואתם יכולים לוותר על כביש, ה-Cloud XE Pro S מספק חוויית רכיבה מחשמלת תרתי משמע.

Arctic Leopard EXE 880 (ארקטיק לאופרד EXE 880), אופנוע שטח חשמלי מקצועי עם רישוי לכביש וביצועים של 450 סמ"ק

Arctic Leopard EXE 880 (ארקטיק לאופרד EXE 880), אופנוע שטח חשמלי מקצועי עם רישוי לכביש וביצועים של 450 סמק

Arctic Leopard EXE 880 (ארקטיק לאופרד EXE 880), אופנוע שטח חשמלי מקצועי עם רישוי לכביש וביצועים של 450 סמק

ה-Arctic Leopard EXE 880 הוא ספינת הדגל של ארקטיק – אופנוע שטח חשמלי בגודל מלא ובביצועים שמתחרים ואף עולים על אופנוע אנדורו בנזין 300 סמ״ק מודרני. דגם זה התפרסם כשהצליח להשלים מרוץ ראלי באחה ואף את ראלי דקאר במסגרת אתגר Mission1000 – הוכחה ליכולת השרידות והביצועים שלו. ה-EXE 880 מצויד במנוע חשמלי עצבני בהספק פיק של 37 קילו-וואט (כ-50 כ״ס) – מהחזקים בקטגוריה. המומנט האדיר שלו, 880 Nm בגלגל האחורי, מאפשר טיפוס מדרגות סלע ופתיחת גז חזקה שמזניקה את האופנוע קדימה. הסוללה עצומת הקיבולת – 90V 75Ah, כלומר כ-6.75 קוט״ש – מספקת טווח נסיעה ריאלי של סביב 100 מייל (160 ק״מ) ברכיבת שבילים מתונה, או כמה שעות טובות של רכיבת אנדורו/מוטוקרוס. מהירותו המקסימלית מוגדרת לכ-77 מייל לשעה (כ-124 קמ״ש), נתון שמעמיד אותו בשורה אחת עם אופנועי מוטוקרוס 450. המתלים ברמה מקצועית: מזלג קדמי הפוך 48 מ״מ עם מהלך ~300 מ״מ מתכוונן (שיכוך לחץ והחזרה) ובולם אחורי עם לינק רב-חיבורי ומהלך כ-300 מ״מ, מתכוונן מלא. השלדה והמתלים מכוילים לעמוד בעומסי קפיצות ובלת"מים של מרוץ ראלי. ה-EXE880 כבד יותר מהדגמים שהוזכרו קודם – משקלו כ-108 ק״ג, דומה למשקל אופנוע אנדורו 4 פעימות 250–300 עם דלק. גובה המושב ~950 מ״מ, ובסיס הגלגלים ארוך ליציבות גבוהה במהירות. הדגם מגיע עם רישוי כביש (צהוב) מלא בישראל – כלומר ניתן לרכוב עליו כחוק בדרכים ציבוריות (קטגוריית L3e, דורש רישיון A בשל ההספק הגבוה). בכך הוא משמש כדו-שימושי (Dual Sport) אמיתי: כלי תחרותי בשטח ודו-גלגלי חוקי לכביש.

יתרונות: ה-EXE 880 הוא מפלצת שטח חשמלית במלוא מובן המילה. רוכבים מדווחים שהכוח זמין בכל מצב – בין אם בזינוק מהמקום או בהאצה ביציאה מסיבוב, התחושה היא של אופנוע 450 חזק אך עם זמינות כוח לינארית ומיידית בכל סל״ד. המתלים והשלדה מכוילים מצוין לרכיבת אנדורו מקצועית; האופנוע מרגיש יציב מאוד במהירות גבוהה ובשטחים גליים, הודות למשקל ולבסיס הגלגלים הארוך. הבלמים (של J.Juan) ויחידת ההתנעה האלקטרונית (עם מצערת מדויקת ומצבי רכיבה שונים – Enduro, MX, Rally, Novice וכו') מעניקים שליטה מלאה ברכב. אחד היתרונות הבולטים הוא יכולת הדו-שימוש: עם תאורה, מראות ואבזור תקני, ניתן לרכב לכיוון המסלול, לבלות יום שלם בשטח, ואז לחזור הביתה – ללא צורך ברכב גרר או החלפת כלי. טכנולוגיית הבלימה הרגנרטיבית מסייעת להחזיר אנרגיה בעת בלימה ולשפר מעט את הטווח. ביחס למתחרה הישיר – למשל Stark Varg – ה-EXE 880 זול יותר (משוער כ-50 אלף ₪ לעומת 70+ בסטארק) ומגיע עם תג הרישוי החוקי מלכתחילה, מה שיכול להיות יתרון אדיר לרוכב החובב שרוצה כלי על שעושה הכל. בקיצור, מי שמחפש אופנוע שטח חשמלי שיכול להחליף לחלוטין אופנוע אנדורו בנזין מבחינת ביצועים וטווח – זה הדגם בשבילו.

חסרונות: מחירו של ה-EXE 880 גבוה ביחס לדגמי ביניים (יקר בערך פי שניים מ-Ultra Bee), מה שמגביל את הקהל אליו. המשקל – 108 ק"ג – מורגש ברכיבה איטית וטכנית; הוא כבד משמעותית מ-Ultra Bee או XE Pro, ולכן דורש יותר מאמץ בהחזקתו כשמועד או בהרמה מהקרקע. למעשה, משקלו דומה למשקל אופנוע אנדורו בנזין, כך שלא נהנים כאן מהיתרון המשקלתי של רבים מהחשמליים, פרט לכך שמרכז הכובד נמוך (יתרון ביציבות). זמן הטעינה (כ-3–4 שעות ל-100%) ארוך יותר עקב הקיבולת הגדולה, ואם כי אפשר לרכב יום שלם בלי לטעון באמצע, בהשוואה לסטארק VARG שנטען כמעט כולו בשעה – זה פער. חשוב לציין שגם עם רישוי כביש, טווח 160 הק״מ המרבי מושג במהירות נמוכה; בנסיעות כביש מהירות הטווח קטן משמעותית (כנראה 80–100 ק״מ), מה שמגביל נסיעות בין-עירוניות ארוכות ללא טעינה. בנוסף, החברה Arctic Leopard חדשה יחסית מחוץ לסין – אף שההצלחות במרוצים מוכיחות אמינות, ייתכן שהשירות בארץ עדיין בבנייה. בשורה התחתונה, ה-EXE 880 מיועד למשוגעי השטח שרוצים את הטוב ביותר – ואם אתם כאלה, הוא יספק לכם חוויית רכיבה יוצאת דופן.

 Stark VARG 80HP EX (סטארק וארג), המהפכה של אופנועי השטח החשמליים מגיעה לקהל העשירון העליון

 Stark VARG 80HP EX (סטארק וארג), המהפכה של אופנועי השטח החשמליים מגיעה לקהל העשירון העליון

Stark VARG 80HP EX (סטארק וארג), המהפכה של אופנועי השטח החשמליים מגיעה לקהל העשירון העליון

ה-Stark VARG מבית Stark Future הוא אחד האופנועים החשמליים המדוברים בעולם השטח, ולעיתים קרובות מוזכר כ"Tesla של המוטוקרוס". דגם ה-VARG 80HP EX (גרסת ה-80 כ"ס, עם ערכת Dual Sport) הוא אופנוע מוטוקרוס/אנדורו מהפכני שנבנה מיסודו ככלי חשמלי ללא פשרות. למנוע הווראג יש הספק שיא מטורף של 80 כוחות סוס (כ-60 קילוואט) – חזק יותר מאופנוע מוטוקרוס 450 סמ״ק בנזין טיפוסי!. אפילו בהספק רציף, גרסת 60HP שלו מפיקה כ-44 כ"ס, ועדיין עולה על רוב מתחריה. הסוללה בקיבולת ~6 קוט״ש (או 7.2 קוט״ש בגרסת ה-EX הדו-שימושית) בנויה במבנה תאי דמוי חלת-דבש מ镁 (מגנזיום) התורם לקשיחות ולפיזור חום יעיל. טכנולוגיית ניהול החום מאפשרת טעינה מהירה במיוחד: 0–95% תוך שעה אחת בלבד במטען מהיר, או שעתיים במטען רגיל – הישג מרשים לכלי עם סוללה כה גדולה. הטווח: היצרן מציין כ-100 ק"מ לרכיבת שטח רגועה, או עד ~6 שעות רכיבת טיול מתונה, בעוד שבמסלול מוטוקרוס מקצועי הטווח הוא 35 דקות של מקצה בעצימות גבוהה (בדומה למיכל דלק במרוץ). ה-VARG מתהדר בשלדת קרבון-פלדה ייחודית ומנוע נישא בשלדה (המנוע משמש כמרכיב מבני), מה שהוביל למשקל נמוך יחסית של 110 ק"ג כולל הסוללה – דומה לאנדורו 450 עם דלק. חלוקת המשקל ומומנט האינרציה הנמוך של המנוע החשמלי מספקים תחושת זריזות של 2 פעימות 250, לפי רוכבים שבדקו את הכלי. המתלים – מבית KYB (קאייאבה) – ברמה מקצועית: מזלג קדמי הפוך 310 מ״מ ומהלך, בולם אחורי 300 מ״מ, בהתאמה אישית למשקל הרוכב. הבלמים מבית Brembo, עם דיסק 260 מ״מ מלפנים ו-220 מ״מ מאחור, כמו אופנועי מוטוקרוס מובילים. ל-Stark יש מחשב רכיבה מהמתקדמים בתעשייה: אפליקציה סלולרית מאפשרת לבחור בין עד 100 מצבי כוח שונים המדמים התנהגות של מנועי 125 2T ועד 450 4T, או ליצור "מפה" כוח מותאמת אישית. גרסת ה-EX (דו-שימושית) כוללת תאורה, מושב מעט נמוך יותר (948 מ״מ), ומצב סל"ד נמוך לחוקיות בכביש. עם זאת, נכון ל-2025 הדגם עדיין משווק בישראל ברישוי ספורטיבי בלבד ("רישוי אפור") דרך נציגות כמו FIST Racing, כלומר לא ניתן לרשום אותו עדיין לכביש ציבורי (החברה רמזה על ערכת EX חוקית בעתיד הקרוב).

יתרונות: ה-Stark VARG הוא ללא ספק אחד מהאופנועים החשמליים החזקים והמתקדמים בעולם. הוא מספק כוח אדיר בכל טוויסט של המצערת, עד כדי כך שרוב הרוכבים יצטרכו לצמצם את המפות כדי לשלוט בו. התאוצה מהמקום ועד 100 קמ"ש תגרום לכל רוכב בנזין להתפעל – הכלי פשוט "יורה" החוצה מהפניות. מה שמרשים לא פחות הוא יכולת ההתאמה האישית: באמצעות הטלפון, הרוכב יכול לקבוע כמה בלימה מנועית (רגנרציה) תתרחש, כמה עוצמה תסופק ואיך היא תימסר (רכה או אגרסיבית), ואפילו לבחור בין עקומות כוח המדמות מנועי בעירה שונים. המשמעות היא שמקבלים כמה אופנועים באחד – אפשר לכוון אותו לידידותי למתחילים או למצב "משוגע" למקצוענים, בלחיצת כפתור. הבנייה המכאנית פשוטה – בלי גיר ובלי מצמד – מה שהופך את האחזקה לפשוטה מאוד (לדברי סטארק, התחזוקה השוטפת מסתכמת בבדיקה וניקוי כמו אופני הרים). המתלים והבלמים, כמצופה, עובדים נפלא בשטח; מבחני רכיבה דיווחו על שיכוך מעולה ויכולת ספיגה גבוהה בקפיצות ובמכשולים, יש שציינו שהוא מרגיש "נטוע" בקרקע ושקט, ללא הרעש והויברציות של מנוע בנזין – מה שמאפשר לרוכב להתמקד בקווים ובטכניקה. בנוסף, ה-VARG מאוד עמיד למים ואבק (תקן IP69K), כך שרכיבת חורף ובוץ אינה בעיה. לסיכום, סטארק וארג מציג קפיצת מדרגה טכנולוגית – הוא מוכיח שכלי חשמלי יכול לעלות בביצועיו על 90% מאופנועי השטח בנזין בלי פליטות ועם מעט מאוד רעש, מה שמאפשר רכיבה במקומות ובשעות שבעבר היו בלתי-אפשריים.

חסרונות: ראשית, המחיר – ה-VARG הוא הדגם היקר בחבורה. גרסת 80HP עולה בארץ כ-72 אלף ₪, כמעט פי שניים מהאלטרנטיבות כמו Ultra Bee או Caofen FX, מה שהופך אותו לכלי יוקרה שרק מעטים יוכלו לרכוש. משקל של 110 ק"ג, אף שהוא דומה לאנדורו בנזין, עדיין כבד יותר משמעותית מדגמי ביניים חשמליים; רוכבים שהתרגלו ללייט-בי או XE Pro ימצאו אותו כבד בהרבה לתמרון איטי. כרגע, בעיית הרישוי: למרות שלחברה יש גרסה חוקית (EX) על הנייר, היא טרם זמינה בישראל ברישוי כביש – מה שכופה על הרוכש שימוש בשטח בלבד (ייתכן שבעתיד הקרוב זה ישתנה, שכן במדינות באירופה כבר מתחילים לראות גרסאות דו-שימושיות). גם הטווח במצב מירוץ מוגבל – לרכיבת מסלול אינטנסיבית צריך לקחת בחשבון טעינות תכופות (אם כי מטען מהיר יכול למלא 50% בפחות מחצי שעה, שזה בערך ההפסקה בין מקצים). נקודה נוספת היא זמן אספקה וזמינות: הביקוש העולמי גבוה וזמני ההמתנה לאופנוע עשויים להיות של כמה חודשים טובים (אם כי נכון ל-2025 כבר יש מלאי מוקצה לישראל). מבחינת רכיבה, כמעט ואין תלונות – חלק ציינו שהאופנוע מרגיש מעט כבד בחדות הפניה לעומת 250 4T, אך מדובר בדקויות כיוונון מתלים. בשורה התחתונה, ה-Stark VARG הוא הבחירה למי שרוצה את הטופ של הטופ ולא מוכן להתפשר – אופנוע חשמלי מקצועי שיכול להתחרות (ולרוב לגבור) על כל 450 בנזין על המסלול. עבור חובבים מתקדמים או מתחרים – הוא עתיד השטח.

Talaria Sting R MX4 (טלריה סטינג אר), אופנוע שטח חשמלי מתקדם לרוכבים חובבים עם דרישות גבוהות

Talaria Sting R MX4 (טלריה סטינג אר), אופנוע שטח חשמלי מתקדם לרוכבים חובבים עם דרישות גבוהות

Talaria Sting R MX4 (טלריה סטינג אר), אופנוע שטח חשמלי מתקדם לרוכבים חובבים עם דרישות גבוהות

טלריה Sting R, הידוע גם כ-MX4, הוא הדור החדש של סדרת ה-Sting מבית Talaria הסינית – המתחרה הישירה של סורון בליגת אופנועי השטח החשמליים הקלים-בינוניים. ה-Sting R MX4 עבר מספר שדרוגים משמעותיים לעומת דגם ה-Sting הקודם (MX3). המנוע שופר לסוג IPM (מגנט פנימי) עמיד יותר, עם הספק שיא של 8 קילו-וואט (כ-11 כ״ס) – שדרוג מה-6 ק"ו בדגם הקודם. סוללת 60V גדלה ל-45Ah (לעומת 38Ah קודם) – כ-2.7 קוט"ש – המעניקה טווח מוגדל של עד ~120 ק"מ בשיוט איטי (או ~70 ק"מ ברכיבה מעורבת). כדי להתמודד עם העלייה בהספק, טלריה שדרגה את מערכת הבלמים (דיסקים מוגדלים 220 מ"מ וקליפרים מחוזקים), וגם את המתלים: ה-Sting R מגיע עם מזלג קדמי משופר ("Talaria Factory Fork") בעל קוטר מוגדל וכוונון רב יותר, ובולם אחורי מעודכן – שניהם בעלי שיכוך ויכולת כוונון טובים משמעותית מהדור הקודם. האופנוע שוקל ~66 ק"ג כולל הסוללה – מעט יותר מסורון לייט-בי, אך עדיין קל מאוד. גובה המושב סביב 84 ס"מ (קצת גבוה משל לייט-בי). תצורת השלדה והארגונומיה דומות ללייט-בי, כולל מושב ארוך, כידון רחב וגלגלי "19 קדמי/"18 אחורי. ה-Sting R אינו מצויד באבזור לכביש, ולכן אינו בר-רישוי לכביש (שטח בלבד).

יתרונות: ה-Sting R MX4 מקבל ציונים גבוהים כ"גרסה משופרת" של סורון לייט-בי. התאוצה השתפרה – ההפרש של 2 קילו-וואט מורגש במיוחד ביציאה מפניות ובהתמודדות עם עליות. רבים משבחים את המתלים החדשים: נאמר שהם הטובים ביותר שהוצעו "מהקופסה" בקטגוריית האופנועים הקלים הללו – המזלג הקדמי קשיח ומדויק יותר מכל אופציה סטנדרטית של סורון/טלריה קודמים, מה שמקנה ביטחון בקפיצות ונחיתות. גם הבלמים המשודרגים נותנים כוח בלימה ושיפור בשליטה. יתרון נוסף הוא עמידות משופרת: טלריה חיזקה כמה נקודות תורפה, כולל הוספת מוט חיזוק לרגליות (peg brace) ותושבות גיר משופרות, מה שמפחית גמישות לא רצויה במאמץ. התוצאה היא אופנוע שנותן תחושת יציבות טובה יותר ברכיבה אגרסיבית לעומת הדור הקודם ו-Sur-Ron סטנדרטי. ביחס לעלות (בסביבות 28–30 אלף ₪), ה-Sting R מציע שילוב מצוין של ביצועים, טווח ובניה – ומשתלם עבור רוכב שטח חובב רציני שלא רוצה לקפוץ למחירים הגבוהים של הדגמים הגדולים.

חסרונות: חלק מהמבקרים עדיין מציינים quirks מסוימים: למשל, סוללת ה-45Ah הגדולה רופפת קמעה בתוך בית הסוללה ויכולה לרעוד ברכיבות קשות – בעיה שירשה מהדגם הקודם, וייתכן שתצריך ריפוד או פתרון עצמי. בנוסף, חלק מהרוכבים הרגישו שהאופנוע "נמוך מקדימה" – תופעה הנקראת "stink bug" – כנראה עקב הגיאומטריה, אך ניתן לטיפול ע"י הגבהת המזלג במשולשים או שינוי כיוונוני מתלה. בהשוואה ל-Ultra Bee או Arctic XE Pro, ה-Sting R עדיין נופל מהם בהספק ובמהירות: ~85 קמ"ש מירבי, מה שמגביל במידה מסוימת רכיבה בדיונות גדולות או שטחים פתוחים מהר. גם הטווח, אף שמשופר, יספיק לכ-1.5–2 שעות רכיבה אגרסיבית לפני צורך בטעינה – פחות מהכלים הגדולים בעלי הסוללות הכפולות בקיבולת. כמו כן, ללא רישוי כביש, הוא לא מתאים למי שרוצה כלי דו-שימושי. עם זאת, בהסתכל על מכלול היתרונות, טלריה Sting R MX4 הוא אלטרנטיבה ראויה מאוד לסורון – במיוחד לרוכבים שמעריכים מתלים ובלמים טובים יותר מהמפעל, ומוכנים להתנסות במותג פחות מוכר כדי לקבל זאת.

Caofen FX (קאופן FX), אופנוע שטח חשמלי עם קירור נוזלי וטכנולוגיה פורצת דרך

Caofen FX (קאופן FX), אופנוע שטח חשמלי עם קירור נוזלי וטכנולוגיה פורצת דרך

Caofen FX (קאופן FX), אופנוע שטח חשמלי עם קירור נוזלי וטכנולוגיה פורצת דרך

ה-Caofen FX הוא שחקן חדש יחסית בזירת האנדורו החשמליים, אך הוא מביא עמו כמה מאפיינים ייחודיים וחדשניים. קאופן הוא מותג סיני שהחליט לקחת כיוון קצת אחר – בראשם, מערכת קירור נוזל לטבילה ישירה של תאי הסוללה בפעם הראשונה בעולם האופנועים. ה-FX פותח ככלי אנדורו דו-שימושי (Enduro Dual Sport), כלומר כויל להיות גם חוקי לכביש. המנוע בהספק שיא של 12.5 קילו-וואט (17 כ"ס) ומומנט מרבי של כ-420 Nm בגלגל האחורי – דומה מאוד לנתוני ה-Ultra Bee (שניהם חולקים, למעשה, אותו מומנט והספק שיא כמעט). הסוללה, בקיבולת 72V 60Ah (כ-4.3 קוט"ש), מספקת טווח רשמי אדיר של עד 180 ק"מ בנסיעה איטית (40 קמ"ש). אפילו בטיול מעורב, ניתן לצפות לכ-100 ק"מ על טעינה, הודות לניצולת הגבוהה ולרגנרציה. מהירותו המירבית מוגבלת ל-95 קמ"ש כדי לעמוד בתקנות (מזכיר נפח 125 סמ״ק). השלדה של ה-FX מיוחדת: עשויה תערובת אלומיניום-מגנזיום יצוקה כיחידה אחת ("מונוקוק") ללא ריתוכים, מה שמעניק חוזק מבני גבוה ומשקל נמוך. ואכן, המשקל הכולל הוא 97 ק"ג – די מרשים עבור אופנוע חוקי לכביש עם סוללה נוזלית גדולה. למתלים מהלך נדיב: כ-230 מ"מ מלפנים (מזלג הפוך) וכ-250 מ"מ מאחור (עם לינק), מתכווננים מלא. מרווח הגחון ענק – 340 מ"מ – מה שמאפשר לו לטפס בקלות מכשולים גדולים בשטח טכני. גובה המושב 910 מ"מ, זהה ל-Ultra Bee, כך שהתנוחת רכיבה מוכרת. הדגם מגיע מוכן לכביש: עם פנס LED, מאותתים, מראות וכל הדרוש, והוא בעל רישוי צהוב (L3e) בישראל – ניתן לרכב עליו בכביש באופן חוקי (קטגוריה עד 125 סמ״ק, דורש רישיון A2/A1). אחד ההישגים המרשימים – שהוכחו במבחן – הוא טעינה מלאה תוך פחות משעתיים בלבד, תודות למערכת ניהול הסוללה וקירור הנוזל היעיל.

יתרונות: Caofen FX מכונה לעיתים "האלטרנטיבה הזולה לאולטרה-בי" – ולא בכדי. הוא מציע סט יכולות כמעט חופף ל-Ultra Bee בכל פרמטר: כוח, מומנט, טווח, גובה, אפילו מושב ועיצוב כללי – אך מוסיף על כך מספר יתרונות ייחודיים. ראשית, מערכת הקירור הנוזלי: בזמן שרוב האופנועים החשמליים מסתמכים על קירור אוויר פאסיבי לתאי הסוללה, קאופן השקיעה במערכת בה הנוזל מקיף את התאים ומווסת את החום. המשמעות היא הפחתת סכנת התחממות ודעיכת ביצועים ברכיבה מאומצת או בחום הקיץ הישראלי. זה גם מאפשר טעינה מהירה במיוחד מבלי לחשוש מחימום יתר של הסוללה. בנוסף, מרווח הגחון העצום (34 ס"מ) נותן ל-FX יתרון בשטח טכני סלעי – קשה הרבה פחות "להיתקע על הגחון" לעומת דגמים עם מרווח 27–28 ס"מ. מבחינת התנהגות, רוכבים מציינים שה-FX מרגיש מאוד יציב ובטוח, אולי בזכות השלדה היצוקה שנותנת קשיחות פיתול גבוהה. האופנוע "שקט כמובן מאליו", אך בקאופן שילבו גם מצב "זחילה" ייחודי המדמה בלימת מנוע קלה מאוד, כך שקל לדווש באיטיות במקומות מסוכנים (או לשלב "רברס" לזינוק קל לאחור בעת צורך). העובדה שהוא חוקי לכביש חשובה לרבים – מאפשר להשתמש ב-FX ככלי תחבורה יום-יומי (טווח 145 ק"מ משולב לפי החברה, מספיק לרוב הנסיעות בעיר וסביבה). ולבסוף, התמחור: ה-Caofen FX משווק במחיר תחרותי (בסביבות 30–32 אלף ₪, נמוך מה-Ultra Bee בכמה אלפים), ונותן תמורה נהדרת בהתחשב בטכנולוגיה המתקדמת (קירור, שלדה) ובכך שמקבלים "חבילה מלאה" בלי צורך לשדרג חלקים.

חסרונות: ה-FX, למרות יתרונותיו, לא חף מפשרות. המשקל שלו (97 ק"ג) גבוה מה-Ultra Bee (85) וקאופן אף כבד בכ-15 ק"ג מה-Cloud XE Pro. המשקל העודף מורגש ברכיבה טכנית איטית – האופנוע דורש יותר כוח בהטייתו מצד לצד, ובמידה ומאבדים שיווי משקל, יותר קשה להציל מנפילה. מצד שני, המשקל הזה נובע מחוזק מבנה וסוללה גדולה יותר, אז זו חרב פיפיות. גם מהירות השיא המוגבלת ל-95 קמ"ש עשויה לתסכל מי שרוצה קצת יותר "סחיבה" בכביש פתוח – זה מעט פחות מה-Ultra Bee (90–100 קמ"ש) ואחרים, כנראה בשל בחירה ברכיבים או כיוונון לבטיחות/תקנות. בעוד שקירור הנוזל הוא יתרון, הוא מוסיף מורכבות מכאנית – יש נוזל קירור, משאבה ורדיאטור. אמנם זה סגור ומוגן, אבל בטווח הארוך ידרוש החלפת נוזל ותחזוקה שאין במערכות פשוטות יותר. בנוסף, המותג קאופן עוד לא מוכר כמו סורון; אמנם יש יבואן רשמי בישראל ושיווק פעיל, אך יתכן שמלאי חלקים ושירות עדיין לא מוכח כשל מותגים ותיקים. מבחינת ביצועים, כיוון שה-FX דומה מאוד ל-Ultra Bee, הוא גם לא יעמוד מול אופנועים גדולים יותר – רוכבים מקצועיים שזקוקים ל-250/450 לא ימצאו בו מענה כמו ב-EXE 880 או Stark. אך למרבית חובבי השטח, ה-Caofen FX מציע חבילה מאוזנת מאוד: הוא יכול לטייל לשטח ובחזרה, להחזיק מעמד יום שלם, לטפס ולזחול בכל תוואי – והכול במחיר נגיש ביותר. בהחלט תוספת מרעננת לשוק המקומי.

RFN Ares Rally Pro ארס ראלי פרו, אופנוע שטח חשמלי לרכיבת אנדורו עם אופי ומחיר מנצח

RFN Ares Rally Pro ארס ראלי פרו, אופנוע שטח חשמלי לרכיבת אנדורו עם אופי ומחיר מנצח

RFN Ares Rally Pro ארס ראלי פרו, אופנוע שטח חשמלי לרכיבת אנדורו עם אופי ומחיר מנצח

מותג RFN (מבוטא לעיתים "אר.אפ.אן") מוכר פחות בישראל, אך דגם ה-Ares Rally Pro שלהם מעורר עניין כעוד מתחרה בקטגוריית ה-Ultra Bee/Caofen. חברת RFN משתפת פעולה עם Apollo (יצרנית אופנועי שטח וכלים לילדים), וה-Ares פותח כמכונת Enduro/Trail קשוחה. גרסת Rally Pro מצוידת במנוע חשמלי 74V בהספק שיא 12.5 קילו-וואט (17 כ"ס) – בדומה מאוד להספק של Ultra Bee ו-Caofen FX. הסוללה היא 74V 35Ah (כ-2.5 קוט"ש) נשלפת, עם אפשרות לגרסת "Rally DLX" 43Ah גדולה יותר (3.2 קוט"ש). הטווח המירבי לגרסת 35Ah מוצהר כ-100 מייל (160 ק"מ) במהירות 20 קמ"ש, כך שבשטח אמיתי ניתן לצפות לכ-60–80 ק"מ בין טעינות. זמני הטעינה מהירים: כ-2–3 שעות ל-100% עם מטען מהיר (יש פונקציית "טעינה מהירה" פנימית). המהירות המרבית מוגבלת לכ90 קמ"ש (55 מייל/שעה) במצב "שטח" – מהיר מספיק לרוב השימושים. ה-Ares Rally תוכנן להיות מודולרי ועמיד: השלדה פלדה עם חלקי אלומיניום במקומות הנכונים, מיגוני פלסטיק עמידים, ויחידת כוח שאמורה להיות קלה לפירוק ושדרוג. המשקל הכללי 68 ק"ג, קרוב מאוד ל-Sting R ול-Light Bee, אך במבנה פיזי מעט גדול יותר: גלגלים "19/"18, וגובה מושב ~860 מ"מ – בערך כמו אופנוע אנדורו 125. המתלים: מזלג קדמי הפוך (USD) עם כ-200 מ"מ מהלך ומתכוונן מלא, בולם אחורי עם לינק מתכוונן (מהלך גלגל ~220 מ"מ). הבלמים הידראוליים 4-בוכנתיים (דיסקים 210 מ"מ). מערכת החשמל כוללת מצבי רכיבה ("צב", "ארנב", "Rocket") לשינוי עקומת הכוח – בדומה לטורק מנוהל לאחיזה במצבים שונים. מבחינת חוקיות – כרגע הדגם לא בעל רישוי כביש בישראל (מיועד כרכב שטח ספורטיבי), אם כי בחו"ל עובדים על תקינת כביש (יש אישור CE באירופה).

יתרונות: ה-RFN Ares Rally Pro מציע חבילה טכנולוגית מעניינת במחיר תחרותי (כ-30 אלף ₪). ביצועיו קרובים מאוד ל-Ultra Bee: הוא מהיר, בעל תאוצה חדה (מומנט כ-305 Nm בגלגל), ויכול לשמש ככלי Enduro לכל דבר. מה שמייחד אותו הוא הגישה השונה בעיצוב: חלק מהרוכבים משווים אותו יותר ל"אופנוע" ופחות "לאופניים" – כלומר הממדים, תנוחת הרכיבה והתחושה יציבים ורציניים יותר מלייט-בי. הסוללה הנשלפת מוסיפה נוחות – ניתן להחליף לסוללה טעונה שנייה בזמן קצר, למי שרוצה יום רכיבה ארוך במיוחד (או להטעין בנפרד מהאופנוע). ה-Ares מגיע עם פיצ'רים מכובדים כמו מסך LCD עם מד מצב סוללה מדויק, מפתח RF (קרבה) להפעלה, ומערכת בקרת מנוע מתקדם (גלי סינוס) שמספקת תגובת מצערת חלקה. רוכבים שרכבו עליו מציינים שההיגוי וההתנהגות מזכירים אופנוע אנדורו 125 4T – קל אך "נטוע" יותר מלייט-בי – כנראה בזכות בסיס גלגלים גדול יותר ושיפור בבולמים. המתלים עצמם, אף שאינם ברמת קייטיבה או KYB, עושים עבודה טובה בספיגה של מהמורות בינוניות ובקפיצות קטנות. עבור רוכב שטח חובב, ה-RFN יכול לשמש מצוין במסלולי שבילים, Single track ביערות, ואפילו רכיבת מסלול מוטוקרוס חובבנית. העובדה שיש דגם עם סוללה גדולה (43Ah) מאפשרת למי שרוצה יותר טווח לבחור בכך (תמורת תוספת משקל קטנה). בשורה התחתונה, ה-RFN מסמן שיותר ויותר יצרנים נכנסים לשוק – והתחרות תורמת לצרכן עם עוד אופציות בעלות ביצועים דומים במחירים מגוונים.

חסרונות: החיסרון העיקרי של ה-Ares Rally Pro הוא המותג הצעיר והפחות מוכר. בניגוד לסורון/טלריה עם קהילות משתמשים גדולות, ל-RFN פחות "קבלות" בשטח. אמנם דיווחים ראשונים חיוביים, אך האמינות ארוכת הטווח עדיין אינה מוכחת – איך הסוללה והבקר יחזיקו אחרי שנתיים? זו שאלה. כמו כן, למרות השיפורים, המתלים והבלמים לא משתווים ממש לכלי קצה כמו Stark או אפילו Arctic XE Pro: ברכיבה אגרסיבית מאוד, ייתכן שיחסרו שיכוך עדין וספיקה גבוהה של שמן בבולם הקדמי, או עמידות חום בבלמים בירידות ממושכות. היעדר הרישוי לכביש גם הוא חיסרון – במיוחד כשכמה ממתחריו הישירים (Ultra Bee, Caofen) כבר מציעים חוקיות. בהקשר זה, החברה עשויה להוציא דגם L3e, אך לא ברור מתי. עוד נקודה היא שהסוללה יחסית קטנה (35Ah) בגרסת ה-Pro – טווח ~60-70 ק"מ "אמיתיים" עשוי להספיק לחלק מהמשתמשים, אך פחות מרשים מול 4+ קוט"ש אצל אחרים; מי שרוצה יותר יצטרך אולי לרכוש סוללה נוספת או את גרסת ה-DLX (שעדיין פחות מ-4 קוט"ש). לבסוף, זמינות השירות: היבואן המקומי (Be Electric, כנראה) מתחיל להביא את הדגמים, אך רשת המוסכים והתמיכה עוד מוגבלת. עבור רוכב שמוכן להיות "מאמץ מוקדם" ולהתמודד עם חסרונות אלו, ה-RFN Ares Rally Pro יכול להיות עסקה משתלמת – אבל למי שזקוק למשהו מוכח יותר, אולי עדיף ללכת על שמות מבוססים בשלב זה.

Talaria XXX (טלריה טריפל-אקס או X3), אופנוע שטח חשמלי אולטרה-קל לרכיבת פאן בשטח עירוני

Talaria XXX (טלריה טריפל-אקס או X3), אופנוע שטח חשמלי אולטרה-קל לרכיבת פאן בשטח עירוני

Talaria XXX (טלריה טריפל-אקס או X3), אופנוע שטח חשמלי אולטרה-קל לרכיבת פאן בשטח עירוני

דגם ה-Talaria XXX (מכונה גם X3) הוא דגם חשמלי קומפקטי וחדשני של טלריה, שמשלב בין אופנוע שטח קל לאופני BMX על סטרואידים. הוא קטן פיזית מעט מה-Sting/Light Bee, ומתוכנן ככלי כיפי במיוחד לרכיבת פאן עירונית ובשבילים קלים. ה-XXX מצויד במנוע 60V בהספק כ-5–6 קילו-וואט (8 כ"ס בפיק) – דומה ללייט-בי מבחינת כוח מירבי. הסוללה 60V 40Ah (2.4 קוט"ש, נשלפת) ומספקת טווח של ~60–70 ק"מ ברכיבה חסכונית. מהירותו המקסימלית 75 קמ"ש, מוגבלת אלקטרונית ל50 קמ"ש במצב סטנדרטי לשימוש בטוח. מה שבולט בטלריה XXX הוא משקלו הנמוך – כ-57 ק"ג בלבד כולל סוללה, מה שהופך אותו לאחד מכלי השטח החשמליים הקלים ביותר למבוגרים. השלדה קטנה עם בסיס גלגלים קצר (~124 ס"מ) ותכנון מינימליסטי. גובה המושב כ-810 מ"מ, כך שגם נמוכי קומה ירגישו בנוח. המתלים: מזלג הפוך קטן יחסית, ובולם אחורי ללא לינק (מהלך בסביבות 150–180 מ"מ), עם כיול בסיסי. למרות זאת, טלריה ציידה אותו בבלמי דיסק מוגדלים 223 מ"מ – שנמצאים אף בכלים גדולים יותר – כדי להבטיח עצירה בטוחה גם במהירויות גבוהות לכלי במשקל קל כזה. ה-XXX אינו מגיע עם ציוד תאורה/מראות מלא, ולכן אינו חוקי לכביש בישראל בשלב זה (אם כי יש מדינות המגדרות אותו כאופניים חשמליים חזקים, בישראל זה לא המצב).

יתרונות: Talaria XXX הוא כלי מהנה וייחודי. הוא למעשה ממלא נישה של "אופנוע פיט-בייק חשמלי" למבוגרים: משהו שאפשר להשתולל איתו בחצר, בסמטאות, בסקי-פארק או במסלול קצר, בלי המשקל והסיכון של אופנוע גדול. המשקל הקל והמידות הקטנות הופכים אותו לזריז להפליא – ניתן לבצע איתו פניות חדות, סלאלומים וקפיצות מדרכה בקלילות. התאוצה טובה (כמו לייט-בי, ואף מרגישה נמרצת יותר כי הכלי קל יותר 10 ק"ג). קל מאוד לשליטה – רוכבים חדשים יכולים להרגיש עליו בנוח תוך דקות. המחיר גם הוא נמוך יחסית (הושק בארה"ב בכ3,000$, ובארץ כנראה סביב 20–22 אלף ₪) – מה שהופך אותו לנגיש לקהל צעיר או כ"אופנוע שני" כיפי ליד כלי גדול יותר. עוד יתרון הוא תחזוקה ועלויות – בדומה ללייט-בי, כמעט ואין מה לתחזק מלבד שרשרת ורפידות בלם, והחשמליות אומרת שאין דלק/שמן/פילטר וכו'. טלריה XXX הוא כלי מעולה לסביבת המגורים: הוא שקט, לא יפריע לשכנים, וניתן אפילו לרכב בו במקומות סגורים (מחסנים, מופעים) בגלל העדר פליטות. יש שכינו אותו "האופניים החשמליים החזקים ביותר" – מעין קטגוריה משל עצמו.

חסרונות: עקב גודלו, ה-XXX מוגבל לשימושי שטח קלים וביניים – הוא לא מיועד להחליף אופנוע אנדורו. בולמי הזעזועים הפשוטים יגיעו מהר למגבלותיהם אם מנסים לקפוץ גבוה או לרכוב מהר בשטח משובש; הוא יותר מתאים לקטעי סינגל חלקים, שבילי פארק, או רמפות סקייטפארק. גם הטווח (60 ק"מ) ומשקל הרוכב המירבי (כ-100 ק"ג) מציבים גבולות – רוכב כבד ברכיבה אגרסיבית עשוי לרוקן את הסוללה תוך פחות משעה. אין רישוי לכביש, כך שאסור לנסוע איתו חוקית בין אתרי רכיבה – צריך להעמיס ברכב. למעשה, בישראל הוא עלול להיות מסווג כ"קטנוע חשמלי בלתי חוקי" אם יתפסו אותו בכביש, אז יש להקפיד להשתמש בו רק בשטח פרטי/ייעודי. בנוסף, ה-XXX, עם כל הכיף שבו, הוא בכל זאת "צעצוע" יקר למדי – עבור עוד כמה אלפי שקלים אפשר לקבל Sting R או Ultra Bee בעלי יכולות גבוהות בהרבה. לכן, הוא פונה לקהל ממוקד שרוצה דווקא את האקסטרים הקל והקטן. לסיכום, Talaria XXX הוא מכונת פאן טהורה – למי שמחפש כיף מיידי וקליל בשטח או בפארק, ומעוניין בכלי חשמלי קטן עם אופי גדול.

🔋 סיכום והמלצות: איך לבחור אופנוע שטח חשמלי שמתאים בדיוק לכם בשנת 2025?

בשנת 2025 שוק אופנועי השטח החשמליים בישראל מציע מגוון חסר תקדים של אפשרויות – החל מכלים קלים וזריזים לרוכבים מתחילים ונוער, דרך אופנועי ביניים דו-שימושיים, ועד מפלצות חשמל מקצועיות למוטרקוס ואנדורו תחרותי. מה האופנוע החשמלי הכי טוב לשטח? אין תשובה אחידה – הבחירה הנכונה תלויה בצרכים, בתקציב ובסגנון הרכיבה שלכם.

מהו אופנוע השטח החשמלי הכי משתלם ב-2025? המלצות לפי סוג רוכב ותקציב

  • למתחילים, נוער ורוכבים עירוניים שמחפשים כיף: מומלץ לשקול את Sur-Ron Light Bee X או Talaria XXX או RFN. שני הדגמים קלים, נמוכים יחסית וקלים לשליטה, עם כוח מספיק להשתוללות מבוקרת. הלייט-בי נפוץ מאוד ומוכח כאמין, והטלריה XXX מציע משקל קל במיוחד וחוויית "אופניים חשמליים על סטרואידים". אלו כלים נהדרים ללמידת רכיבת שטח ולרכיבה בחצר או במגרשים קטנים. שימו לב ששניהם לא חוקיים לכביש – מי שצריך גם לנוע בכביש אולי יעדיף קטנוע חשמלי חוקי, או להתקדם לאופנוע עם רישוי.
  • לחובבי שטח בעלי ניסיון בינוני שמחפשים שדרוג בביצועים: Sur-Ron Ultra Bee, Arctic Leopard Cloud XE Pro S ו-Talaria Sting R MX4 הן בחירות מצוינות. ה-Ultra Bee מצטיין כאופנוע שטח חשמלי מאוזן עם שילוב כוח, טווח ורישוי כביש – אופציה מעולה למי שרוצה כלי אחד לכל מטרה. ה-Arctic XE Pro S יספק יותר כוח וקלילות בליגה הזו, ומתאים למי שרוכב רק בשטח סגור ורוצה יתרון תחרותי (מתלים וביצועים מצוינים ישר מהמפעל). ה-Talaria Sting R הוא פתרון ביניים משתלם – קצת יותר כוח מלייט-בי ומתלים טובים, במחיר עדיין נגיש. שלושתם יעשו עבודה נהדרת בשבילים, בסינגלים ואפילו בקפיצות, ויעניקו שעות של הנאה בלי טיפולים מסובכים. אם רישוי לכביש חשוב לכם – Ultra Bee (וגם Caofen FX, עליו מיד) יהיו בעדיפות ביניהם.
  • לרוכבי שטח מנוסים שרוצים דואל-ספורט חשמלי חוקי לכביש: שתי האפשרויות הבולטות הן Caofen FX ו-Arctic EXE 880. הקאופן FX הוא ללא ספק ההמלצה החמה למי שרוצה אופנוע שטח חשמלי עם רישוי צהוב בתקציב סביר – הוא מציע כמעט כל מה שה-Ultra Bee מציע ואף יותר, במחיר ידידותי יותר. הוא יתאים לרכיבות enduro הרפתקניות, לטיולי שטח בסופ"ש ואפילו לנסיעות יומיום לעבודה, עם תחזוקה פשוטה מאוד. מנגד, ה-EXE 880 של Arctic הוא הבחירה למי שמוכן להשקיע יותר כדי לקבל ביצועי קצה – זהו אופנוע שיכול להתחרות מול 300 4T מקצועי, ובנוסף לרכב לכביש. אם אתם רוכבים מנוסים מאוד, אולי אפילו מתחרים, ורוצים כלי חשמלי שייתן לכם מענה לכל תרחיש – ה-EXE 880 יספק את הסחורה (רק קחו בחשבון את משקלו). ראוי להזכיר גם את Stark Varg EX – אם וכאשר יושק בגרסה חוקית כאן – הוא יהיה אופציה מדהימה לדואל-ספורט, אך כרגע הוא בעיקר אופנוע מסלול/שטח למי שהתקציב גבוה. וגרסת הכביש שלו EX תהיה לפי ההערכות בגובה של 90,000 שקלים חדשים אשר לא שווים את ההשקעה ביחס לתמורה שמקבלים מכלי דו שימושי.
  • לרוכבי מוטוקרוס ואנדורו תחרותיים ("פרו"): הבחירה הטבעית היא Stark VARG אם התקציב בלתי מוגבל, שכן הוא כרגע קובע רף חדש בביצועים חשמליים. אופציה מעניינת אחרת היא ה-Arctic EXE 880, שהוכיח את עצמו במרוצים קשוחים. שניהם לא זולים, אבל מספקים כוח ועמידות ברמה מקצועית. יש גם מי שישקלו המרת אופנועי מוטוקרוס קיימים לחשמל (באמצעות קיטים) – אך עם ההיצע הנוכחי, כנראה עדיף כלי ייעודי מהיצרן.

לסיום, אפשר לומר בביטחון שאופנועי השטח החשמליים כאן כדי להישאר. הם מספקים מומנט מיידי, שקט מופלא (שמונע תלונות שכנים ופותח אפשרויות רכיבה חדשות) ותחזוקה פשוטה בצורה מהפכנית. עם התקדמות הטכנולוגיה, בעיות של טווח וטעינה מצטמצמות – כפי שראינו, חלק מהדגמים כבר נטענים בפחות משעה לטווח מכובד. עבור רוכבי שטח בישראל, המעבר לחשמלי נעשה כדאי מתמיד: המחירים יורדים, הדגמים מגוונים, ויש אפילו דגמים עם אופנוע שטח חשמלי עם רישוי לכביש לאלו שרוצים את החופש המלא. לכל רוכב מומלץ להגדיר את צרכיו – שעות הרכיבה, סוג השטח, הצורך בכביש, רמת הביצועים הרצויה והתקציב – ומתוך המידע שהצגנו, לבחור את הדגם המתאים. אין ספק שהעתיד החשמלי של אופנועי השטח נראה מבטיח, וכבר כיום ניתן למצוא אופנוע חשמלי לכל רוכב ולכל מטרה. יציאה לדרך ירוקה ובועטת בשטח – מעולם לא הייתה קרובה יותר!