אופנוע חשמלי ללא צורך ברישיון: מדוע זה מסוכן, לא חוקי ועולה ביוקר לכולנו

אופנוע חשמלי ללא צורך ברישיון בישראל

בשנים האחרונות אפשר לראות יותר ויותר אופנועים חשמליים (או "קטנועי חשמל") שנוסעים בכבישי ישראל ובשטחים ציבוריים – ללא רישיון, ללא ביטוח וללא בדיקות תקינות בסיסיות. על פניו זה נראה מפתה: לא צריך להשקיע ברישיון, אין טרטור של משרד הרישוי ואין הוצאה על ביטוח. בפועל, מדובר בתופעה מסוכנת מאוד, גם מבחינה חוקית, גם מבחינת פגיעה כלכלית פוטנציאלית, ובוודאי מבחינת סיכון חיים ומוות. הנה כמה נקודות קריטיות שאתם חייבים לדעת לפני שאתם או ילדיכם עולים על כלי חשמלי בלי רישוי.

למה אין דבר כזה "אופנוע חשמלי ללא צורך ברישיון"?

אופנוע או קטנוע ממונע, בין אם זה בנזין ובין אם זה חשמלי, מחויבים לעמוד בתקני בטיחות ורישיון. אם מישהו טוען שהכלי שלו "לא צריך רישיון", לרוב זה מסתכם בכלים שעברו הסבה לא חוקית, או בכלים שלא עברו תקינה (ואולי טכנית הם "אופניים חשמליים" שעברו שדרוג אסור). אך מהרגע שעוצמת המנוע והמהירות עולים על מגבלה מסוימת (לרוב 25 קמ"ש, או מנוע שגדול מ-250 וואט), הכלי כבר לא יכול להיחשב "אופניים חשמליים" לפי החוק הישראלי.

מה המשמעות החוקית?

  1. הפרת תקנה וחשיפה לקנסות: אם הכלי שלכם לא עומד בתקני משרד התחבורה – המשטרה רשאית לעצור אתכם, לתת קנס ואף להחרים את הכלי.
  2. חוסר יכולת לבטח: כלי ללא רישיון או שעובר על החוק, אין לו פוליסה מסודרת במקרה תאונה, מה שמשאיר אתכם חשופים לתביעות ולעלויות עתק על נזקים.

סכנת חיים! ומה קורה כשאין ביטוח?

כשרוכבים על אופנוע חשמלי (או כלי ממונע) בלי רישיון, בסופו של דבר אין כיסוי ביטוחי במקרה של תאונה. נניח שרוכב איבד שליטה ופגע בהולך רגל או ברכב חונה. במקום שביטוח צד ג' או ביטוח חובה יכסה את האירוע, הוא עלול להיתבע אישית על עשרות או מאות אלפי שקלים, במקרים חמורים אפילו יותר.
לדמיין מצב שבו ילד בן 14 רוכב על כלי עם מהירות 40–60 קמ"ש, ללא הדרכה וללא ביטוח – זו לא פחות מהפקרות. מדובר פה בסיכון ממשי שבו חיי אדם עלולים להיפגע, והאחריות הכספית והמשפטית תיפול על ההורים.

מסר אישי – כאבא, לא הייתי נותן לזה לקרות

במבט הורי, אני רואה ילדים שמקבלים כלי "חזק" בצורה קיצונית, ללא בדיקות מעבדה מוסמכות ובלי אף גורם שמפקח על בטיחותם. גם אם מדובר בכמה אלפי שקלים של הפרש במחיר (או השקעה במהלך להוצאת רישיון אפור/צהוב), שום חיסכון לא מצדיק סיכון חיים כה גדול.

מה כן ניתן לעשות בגיל צעיר?

  1. רישיון אפור (ספורטיבי): בישראל אפשר לבצע רישיון אפור מגיל 8 לאופנועי שטח ייעודיים, בתנאי שהם מאושרים למסלולי מרוצים או לשטח פרטי, ובתנאי שבוצעו הדרכות נכונות.
  2. רישיון צהוב (כביש): לגיל 16 ומעלה אופציה חוקית שמאפשרת לצאת לכביש בביטחון, עם ביטוח חובה וכל מה שצריך.
  3. להיבדק היטב: לפני שרוכשים, לברר אם הכלי אושר ביבוא רשמי, אם הוא עבר בדיקות מעבדה, ושהוא אכן עומד בתקינה.

תופעה בזויה שצריך להילחם בה

אין דרך עדינה יותר לומר זאת – לאופנוע חשמלי ללא צורך ברישיון אין מקום בכבישי ישראל או בדרכים ציבוריות. זה עלול להיות פתרון זול ופשוט למראית עין, אבל בפועל מסכן את הרוכב ואת הסביבה. כדאי לזכור גם שאם יקרה אירוע קטלני, הרוכב או הוריו עומדים בפני תביעה משפטית, הוצאות אשפוז ותשלום פיצויים ללא גבולות.

הצצה לנתוני תאונות ומקרים ללא ביטוח

אינפוגרפיקה לדוגמה (משוערת ולא רשמית, אך ממחישה):

70% מהנפגעים קשים בתאונות דו-גלגלי בישראל צעירים מ-25.

לפחות 10 מקרי מוות בשנים האחרונות נקשרו לכלים לא חוקיים/לא מבוטחים.

מיליוני שקלים משולמים בכל שנה כפיצויים בתביעות אישיות, עקב היעדר פוליסה כשאין רישוי חוקי.

(אפשר לשלב גרף עוגה או גרף עמודות שממחיש את האחוזים. הנתונים בפועל ישתנו לפי סטטיסטיקות רשמיות.)

מסקנה: אל תתפתו לאופנוע חשמלי ללא רישיון – המשמעויות כבדות

האופציה לכאורה לחסוך כסף ולהסתובב “בלי רישיון”, עלולה להסתיים בהפסד כלכלי עצום ובחיים בסכנה. עדיף להשקיע קצת יותר – בין אם ברישיון אפור (ספורטיבי) לילדים או ברישיון צהוב מעל גיל 16 – ולעשות הכול כחוק, לרבות פוליסת ביטוח מתאימה. כך תשמרו על עצמכם, על בני משפחתכם ועל הסביבה מפני אירועים קשים ובלתי הפיכים.

צעד אחרון: קדימה, לרכוב בבטחה

השטח הישראלי קורא לכם, האדרנלין מפתה – אבל זכרו שיש דרך נכונה לעשות זאת. פנו למדריך מוסמך או למועדון המתמחה בכלים חשמליים, וודאו שהילד שלכם (או אתם) מקבלים הדרכה נכונה ואופנוע מאושר (על-ידי משרד התחבורה או ביבוא מוסדר). תיהנו מרכיבה שקטה וטכנולוגיה מתקדמת – בלי לקחת סיכונים מיותרים.

טיפ אחרון: אם מישהו מציע לכם "אופנוע חשמלי חזק במיוחד בלי רישיון וביטוח", דעו שמדובר בפעולה מנוגדת לחוק. ואל תשכחו – תאונה אחת עלולה להרוס לא רק את הכלי, אלא חיים שלמים. החכמה היא להבין את ההשלכות מבעוד מועד ולבחור בדרך הבטוחה והחוקית.

בהצלחה על השבילים (וברחובות) אבל רק עם רישיון וביטוח!