יש רגעים נדירים בחיים, שבהם אתה עולה על כלי חדש ומרגיש כאילו עברת לממד אחר. ככה בדיוק הרגשתי כשהתוודעתי לראשונה למותג סורון אופנוע חשמלי שזכה להרבה עניין בזירת השטח העולמית, אבל משך אותי במיוחד בזכות הקומבינציה של משקל קל, מומנט גבוה וביצועים מרשימים גם במסלולים קשים. מכאן, הדרך לחוויית רכיבה מושלמת הייתה קצרה מאוד.
מה זה בעצם אופנוע חשמלי סורון?
סורון (Sur-Ron) הוא מותג סיני פורץ דרך בתחום האופנועים החשמליים. מה שמלהיב בו הוא הגישה האלגנטית לתחום: שילדות קלות עשויות אלומיניום, מנועים חשמליים מעוצבים במומנט מיידי ומצברי ליתיום בעוצמה גבוהה. התוצאה היא כלי קליל, מהנה לרכיבה ומעל לכל בעל יכולות שטח מדהימות.
הכול התחיל מדגם הלייט בי (Light Bee): דגם צנום שנראה כמעט כמו אופניים חשמליים עם “טורבו בוסט”, אבל בפועל נותן מענה לרכיבות שטח של ממש. אחר כך הגיעו דגמים חזקים יותר, כמו האולטרה בי (Ultra Bee) וגם הסער בי (Storm Bee), והעלו את הרמה לאט-לאט, כשהם מכוונים לרוכבים שמבקשים יותר כוח וטווח משופר.
חוויית רכיבה ראשונה
קשה לשכוח את הרכיבה הראשונה על הסורון לייט בי. בלי צליל מנוע מתגלגל, רק רחשים חשמליים עדינים, ואיכשהו הרגשתי במקום אחר לגמרי. כשהתנעתי אותו, לא היה ברור אם הוא “דולק” או לא – כי אין את רעש הסל”ד שעולה. אבל ברגע שלחצתי טיפה על המצערת, האדרנלין נכנס לפעולה: תאוצה חדה משולבת בצייתנות מדויקת להפליא. הוא תמרן בטבעיות בסינגלים צרים, וזינק בקלות ממצבים מאתגרים, כאילו משקלו כמעט אפסי. אחרי חמש דקות של רכיבה הגעתי למסקנה: “העולם של אופנועי בנזין עומד להשתנות לגמרי”.
מדוע סורון הוא להיט כל כך פופולרי?
קלילות יוצאת דופן
למרות שהיא אמורה להתחרות באופנועים קלים, הסורון מרגישה לעיתים כמו אופניים עם מנוע ענק. המשקל הנמוך שלה (במיוחד בלייט בי) מאפשר לרוכבים בכל רמות הכושר להרגיש בנוח לטפס עליות, ולסחוב אותה בקטעי שטח קיצוניים.
אפס פליטות ורעש מינימלי
אחד היתרונות הגדולים של אופנוע חשמלי סורון הוא השקט: אין מנוע בעירה פנימית, ולכן יש הרבה פחות רעש ופליטות מזהמות. אפשר לרכוב במקומות שעד עכשיו חששת להרעיש בהם, ולקבל תגובות חיוביות מהסביבה.
רמת תחזוקה פשוטה
בלי הצורך בשמן מנוע, בלי החלפת פילטרים ודלק, סורון מעניק לך שקט תעשייתי אמיתי. בדיקות תקופתיות של בלמים, שרשרת וצמיגים נשארו כמעט הנושא העיקרי, והסוללה עצמה רוב הזמן “פשוט עובדת”.
לייט בי, אולטרה בי ושאר דגמי סורון – למי זה מתאים?
- Light Bee: מתאים למי שמחפש אופנוע חשמלי קליל מאד, כולל רוכבים חדשים או כאלו שרוצים כלי קטן לשעשועים בשבילים.
- Ultra Bee: רמת הכוח עולה, המשקל טיפה יותר גבוה, אבל מקבלים יותר הספק, טווח משופר ורכיבת שטח שעולה שלב.
- Storm Bee: למי שרוצה כבר אופנוע שנושק לביצועי 250-300 סמ”ק בעולם הבנזין, עם מתלים איכותיים ויכולות שטח כמעט מקצועיות.
כאשר בוחרים דגם סורון, השאלה האמיתית היא עד כמה חשוב לך גודל הסוללה, רישוי לכביש (אם קיים) וכמה כוח אתה צריך באקסטרים של הרכיבה. בכל מקרה, לכל דגם יש את הקסם שלו.
מה עם חוקיות כביש ורישוי אפור?
רוב דגמי סורון (במיוחד הלייט בי והאולטרה בי) מסווגים תחת “רישיון אפור”, כלומר לשטח בלבד, ולא ניתן לנסוע איתם בכביש ציבורי חוקית. מי שמחפש כלי חשמלי עם רישוי צהוב יצטרך אולי לבדוק יצרנים אחרים, או לחכות עד שסורון ישיגו תקינה מלאה לעלייה לכביש בישראל.
אז כדאי לי לרכוש אופנוע חשמלי סורון?
התשובה תלויה בשאלה איזו חוויית רכיבה אתה מחפש. אם אתה מעוניין באופנוע שבאמת ישנה את האופן שבו אתה חווה את השטח – הן מבחינת עוצמה, הן מבחינת שקט והן מבחינת תחזוקה – אז קרוב לוודאי שסורון יכול להתאים לך. מדובר במותג שכבר ביסס את עצמו בקרב רוכבים רבים ברחבי העולם, וגורסים שהוא רק הולך וצובר תאוצה בעתיד.
מבחינתי, מאז אותה רכיבה ראשונה עם הלייט בי, נפתחה לפני דלת לשטח חדש: שטח שקט, מדויק יותר, עם פחות זיהום ועם המון כיף מיידי. יש יתרון עצום לפשטות הרכיבה, לצמצום הרעשים, ולהרגשה שאתה מנהל דיאלוג הרבה יותר נעים עם הטבע סביבך.
אולי תתאהב כמוני, ואולי תחסיר את צליל המנוע – אבל דבר אחד בטוח: סורון הוכיח לעולם שהאופנוע החשמלי יכול להיות לא רק חסכוני או “ירוק”, אלא גם חיה אגרסיבית בשטח, שבידיים הנכונות יכולה להתחרות בכלים בנזין מסורתיים.
רוצה לראות בעצמך?
למה לא לקבוע נסיעת מבחן עם דגם סורון – לייט בי או אולטרה בי – ולחוות על בשרך איך זה לטוס על שבילים בלי לצרוח מהאגזוז, אבל כן לצרוח מאושר ברגעי התאוצה. מבחינתי, זו הייתה תחילתה של ידידות מופלאה עם אופנוע חשמלי לשטח. ייתכן שגם עבורך זו תהיה נקודת מפנה.
(זכור לבדוק סוגי רישוי ורמת ביטוח נדרשת, ולוודא שאתה רוכב תחת חוקי המקום והתקנות.)